Listing 1 - 10 of 101 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor volwassenen met een autismespectrumstoornis (ASS). Tot ongeveer tien jaar geleden werd ASS vooral bij kinderen herkend en gediagnosticeerd. Dat ASS ook voor kon komen bij volwassenen of dat kinderen met ASS volwassen worden, daar werd vreemd genoeg niet aan gedacht. Inmiddels is duidelijk geworden dat de symptomen veranderen naarmate men volwassen wordt. En hoewel ASS zeker ook positieve kwaliteiten met zich meebrengt - zoals een goed oog voor detail, doorzettingsvermogen, oprechtheid, gevoel voor humor, betrouwbaarheid en consequentheid - blijven er helaas ook veel beperkingen.In AUTISMESPECTRUMSTOORNISSEN BIJ VOLWASSENEN beschrijft Annelies Spek wat we op dit moment weten over ASS. In het eerste deel staat ze stil bij de oorzaken en de rol van erfelijkheid en omgevingsfactoren daarin. Ook gaat ze in op de bijzonderheden in de informatieverwerking van mensen met ASS. In het tweede deel komen de gedragskenmerken aan bod zoals deze beschreven worden in de DSM-5. In het derde deel gaat Annelies Spek in op een aantal belangrijke themas, zoals het diagnostisch proces, seksualiteit en verschillen tussen mannen en vrouwen met ASS. Het boek sluit af met een hoofdstuk over hoe autisme zich ontwikkelt over de verschillende levensfasen.Door de heldere stijl, praktische tips en adviezen is dit boek zowel geschikt voor volwassenen met ASS zelf, als voor betrokkenen, zoals familieleden en werkgevers. Daarnaast kan het boek gebruikt worden door hulpverleners om kennis te nemen van de laatste ontwikkelingen, of als aanvulling bij het geven van psycho-educatie.
Autisme volwassenen. --- Autisme --- Volwassenen --- #KVHB:Autisme --- 462.4 --- autisme --- volwassenen --- 616.2 --- Orthopedagogics --- Neuropathology --- Psychiatry --- orthopedagogiek --- Autisme ; volwassenen. --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Provincie West-Vlaanderen --- Volwassene --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
In Behandeling van volwassenen met een autismespectrumstoornis (ASS), vindt u informatie die direct bruikbaar is in de klinische praktijk. Het boek is geschreven op basis van klinische ervaring van hulpverleners werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg en gespecialiseerd in de behandeling van volwassen met autisme. Daarnaast zijn ervaringsdeskundigen, patiëntenverenigingen, lotgenoten en partners van benaderd om hun ervaringen te delen in het boek.De redactie, bestaande uit CAROLINE SCHUURMAN, ELS BLIJD-HOOGEWYS en PEGGY GEVERS, streefde ernaar een zo compleet mogelijk beeld te geven van de behandeling van volwassenen met ASS. Gezien de omvang van het onderwerp kan er echter van volledigheid geen sprake zijn. Merk ook op dat veel van de hier beschreven behandelingen zowel ambulant, in deeltijd als klinisch aangeboden kunnen worden.Het boek bestaat uit vier delen met in totaal 41 hoofdstukken. Het eerste deel beschrijft in het kort wat ASS is, gaat in op het belang te begrijpen wat ASS bij een patiënt betekent, verwoordt de algemene aspecten van behandeling, beschrijft de rol van levensloopperspectief en geeft een schets van handelingsgerichte diagnostiek. In het tweede deel worden verschillende behandelvormen beschreven, deel drie bestaat uit korte hoofdstukken waarbij aan de hand van een casus een voorbeeld wordt gegeven van een behandeling van de desbetreffende co-morbiditeit bij ASS. In het vierde deel worden uiteenlopende themas besproken die van belang kunnen zijn bij de behandeling van patiënten met ASS.
Neuropathology --- Psychiatry --- Orthopedagogics --- autisme --- orthopedagogiek --- psychotherapie --- Orthopedagogiek --- Psychiatrie --- Neuropathologie --- Autisme --- #KVHB:Autisme --- ASS --- PXL-Social Work 2017 --- autismespectrumstoornissen --- volwassenen --- Volwassenen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Provincie West-Vlaanderen --- Volwassene --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Psychiatry --- autisme --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- 462.4 --- Aspergersyndroom --- volwassenen --- Autistische kinderen --- Autisme --- Normaal begaafde volwassenen --- Diagnostiek --- Therapie --- Psychiatrische stoornissen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Begaafdheid --- Diagnose --- Psychiatrische stoornis --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
"Dyslexie is bij vele studenten de oorzaak van onnodige studievertraging en studie-uitval. Drie tot vijf procent van de studentenpopulatie heeft dyslexie. Het boek verschaft informatie over kritische momenten tijdens de studie, signalering door docenten en mentoren, regelingen en voorzieningen. Via een inventarisatielijst studieproblemen en een checklist meervoudige intelligentie kunnen zwakke en sterke punten in kaart worden gebracht. Daarna biedt het boek direct ondersteunende tips voor de oplossing van de studieproblemen. Daarbij wijst het ook op de mogelijkheden met computerprogramma's. Een laatste deel behandelt de steeds terugkerende discussiepunten rond dyslexie in het onderwijs en geeft suggesties voor de aanpak binnen onderwijsinstellingen. Deze uitgave is in de eerste plaats geschreven voor studenten met dyslexie. Uiteraard is het boek evenzeer van belang voor hun docenten, mentoren, begeleiders enz. Maar ook leerlingbegeleiders in het voortgezet onderwijs vinden hier meteen toepasbare informatie."
Dyslexie volwassenen. --- 691 --- Lerarenopleiding : CVO --- Dyslexie --- Hoger onderwijs --- Leermoeilijkheden --- leesstoornissen --- 376.54 --- Pedagogie en didactiek --- Dyslexie ; volwassenen. --- departement Gezondheidszorg 08 --- dyslexie --- hoger onderwijs
Choose an application
Ondanks de toegenomen kennis over autisme bij volwassenen, is er helaas nog weinig bekend over een passende behandeling. Mindfulness is een nieuwe therapievorm die mensen met autisme kan helpen om minder te piekeren, gedachten los te laten en meer contact te krijgen met hun lichaam.
Orthopedagogics --- autisme --- mindfulness --- orthopedagogiek --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Mindfulness --- Autisme --- Mindfulness --- 462.4 --- Autistische kinderen --- Volwassenen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Volwassene --- Kind --- Autismespectrumstoornis --- Psychiatry --- volwassenen
Choose an application
Vroedvrouwen werken in nauw contact met andere mensen. Ze moeten dan ook een goed inzicht hebben in de psychologie van mensen. Dit boek biedt daartoe een instap.Vroedkundige zorg promoot en beschermt actief het welzijn en de gezondheid van moeder en kind. Ze empowert vrouwen om verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen gezondheid en de gezondheid van hun gezin. Deze vroedkundige zorg vindt plaats in samenspraak met anderen en is persoonlijk en continu, gebaseerd op wederzijds respect.
Vroedvrouwen --- Verloskunde --- Psychologie --- vroedvrouwen --- psychodiagnostiek --- psychologie --- vroedkunde --- verloskunde --- PXL-Healthcare 2020 --- baby --- volwassenen --- Vroedvrouw --- Man --- Volwassene
Choose an application
Al jaren is bekend dat mensen met autisme zintuiglijke problemen hebben. Ze zijn vaak overgevoelig voor zintuiglijke prikkels of juist ondergevoelig, of allebei tegelijk. Mensen met een autismespectrumstoornis kunnen volledig in paniek raken van tl-verlichting of een hele lichte aanraking. Het kan ook zijn dat bepaalde geluiden volledig aan hen voorbij gaan.Hyper- en hyporesponsiviteitIemand kan gestrest raken van een knisperend zilverpapiertje, maar het geluid van onweer niet opmerken. Deze hyper- en hyporesponsiviteit zijn inmiddels als officieel kenmerk van Autisme Spectrum Stoornis (ASS) opgenomen in het meest gebruikte diagnostische handboek, de DSM-5.Autisme en zintuiglijke problemen geeft inzicht in de aard van deze uiteenlopende zintuiglijke problemen die tot heftige stress kunnen leiden. Het geeft richtlijnen voor de onderkenning van deze problematiek en gaat uitgebreid in op mogelijke interventies.Aan de slagDit boek geeft belangrijke concrete adviezen aan alle hulpverleners die zich bezighouden met kinderen, jongeren en volwassenen met een autismespectrumstoornis, waaronder (ortho)pedagogen, psychologen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten en anderen die de vertaalslag naar de klinische praktijk moeten maken. Ook ouders van kinderen met autisme vinden in dit boek waardevolle inzichten en adviezen om thuis mee aan de slag te gaan.
Orthopedagogics --- volwassenen --- zintuigen --- autisme --- kinderen met een beperking --- Autisme --- 462.4 --- autisme. --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Dit boek is het vijfde in een reeks over volleybal en het eerste dat de spelgroep 6 tegen 6 beschrijft.?Volleybal 6 tegen 6, Jeugd & Top, Complex 1? beschrijft de diverse spelniveaus van de spelgroep 6 tegen 6 en zet het concept van de voorgaande boeken voort. Het biedt veel informatie, oefenstof, ideeën en spelvormen aan in 6 tegen 6 situaties.De inhoud van dit boek beperkt zich tot de spelacties die plaats vinden in complex 1: receptie, set-up, aanval en dekking.Thema?s als opslag, blok, verdediging en tegenaanval zullen in een volgend boek aan bod komen.Naast veel technische en tactische informatie bevat het boek 22 voorbeeldtrainingen die de trainer kan raadplegen om dan zelf de trainingen voor te bereiden op maat van zijn groep. Honderden tekeningen en foto?s illustreren en verduidelijken de tekst.Volgende hoofdstukken komen aan bod:inleiding spelgroep 6 tegen 6spelreglement 6 tegen 6spelsystemen 6 tegen 6techniek en tactiek in de spelgroep 6 tegen 6niveau 6.0 (aangepaste opbouw met één of meer vang-werpcontacten)niveau 6A (basis opbouw met de spelverdeler reeds aan het net)niveau 6S (specialisatie opbouw waarbij een andere voorspeler (tijdelijk) de set-up overneemt)niveau 6B (gevorderde opbouw met penetratie van de spelverdeler)niveau 6C (open opbouw waarbij de spelverdeler vooraf niet gekend is)In de 22 voorbeeldtrainingen is telkens een spelopbouw uitgewerkt voor een bepaald niveau en rond een bepaald thema. De oefenstof is stapsgewijze opgebouwd in het algemeen en het specifiek gedeelte en leidt tot een spelsituatie op het einde van de training.https://www.volleyvlaanderen.be/publicaties/
Volleybal --- Training --- Didactiek --- Jongeren --- Volwassenen --- Jongere --- Volwassene --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film --- 619.35
Choose an application
planning werkvloer --- werkhoudingsproblemen --- Neuropathology --- Personnel management --- Psycholinguistics --- arbeidsbelasting --- volwassenen --- informatieverwerking --- dyslexie --- #KVHB:Dyslexie --- 464 --- Taalproblemen --- communicatie --- kinderen --- leerproblemen --- leermoeilijkheden --- orthopedagogiek --- 616.8 --- Dyslexie --- Kinderen met leerproblemen --- Werk --- Volwassenen --- Lezen --- Schrijven --- Leesproblemen --- Schrijfproblemen --- Volwassene --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Spel
Choose an application
Volwassenen met een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) ervaren problemen in timemanagement, planning en organisatie die met medicatie alleen niet verholpen worden. Tegemoet komend aan een grote behoefte in het klinisch werkveld, beschrijft dit boek (handleiding en werkboek) een wetenschappelijk verantwoorde methode om volwassenen met ADHD deze cruciale executieve functies te leren verbeteren. Toonaangevend onderzoeker-clinicus Mary Solanto beschrijft effectieve cognitief-gedragstherapeutische strategieën die volwassenen met ADHD in staat stellen om meer georganiseerd en productief te leven. Na een algemene beschrijving over ADHD in de volwassenheid, bespreekt de auteur in dit boek therapeutische hindernissen en oplossingen. Vervolgens worden de 12 groepssessies die ook aangepast kunnen worden voor individuele therapie één na één uitgewerkt. Deze Nederlandstalige vertaling en bewerking maakt de weg vrij voor een kwaliteitsvolle toepassing van deze behandelmethode in een Vlaamse of Nederlandse context. Geschreven in een erg toegankelijke stijl, biedt de handleiding waardevolle handvatten voor psychiaters, klinisch psychologen, counselors, maatschappelijk assistenten en sociaal verpleegkundigen. Volwassenen met ADHD vinden op hun beurt notities en opdrachten terug in het bijhorend werkboek die hen helpen nieuwe vaardigheden in te oefenen en te beheersen. Oorspronkelijke titel: Cognitive-Behavioral therapy for adults with ADHD (Guilford Press, 2011) Met Woord vooraf door Saskia Van der Oord. Mary V. Solanto is Associate Professor of Psychiatry en directeur van het ADHD Center binnen de dienst Kinder- en Adolscentenpsychiatrie van de Mount Sinai School of Medicine in New York. Dr. Solanto heeft uitgebreide ervaring met volwassenen en kinderen met ADHD. Steven Stes is psychiater-psychotherapeut in het UPC KU Leuven, campus Kortenberg, en in Code Lessius. Dieter Baeyens is coördinator van het team Gedrags- en Ontwikkelingsstoornissen binnen Code Lessius en geassocieerd docent aan KU Leuven. Gil Borms is psychologe-psychotherapeute in het UPC KU Leuven, campus Kortenberg, en in het centrum ZitStil. Lotte Van Dyck is medewerker binnen het team Gedrags- en Ontwikkelingstoornissen binnen Code Lessius en lector aan Lessius Antwerpen. (flaptekst)
#KVHB:ADHD --- #KVHB:Cognitieve gedragstherapie --- ADHD --- volwassenen --- gedragstherapie --- cognitieve therapie --- Gedragstherapie --- Psychiatry --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder)
Listing 1 - 10 of 101 | << page >> |
Sort by
|